Skip to content
Home » Blogg » Hva er digital markedsføring, og hvordan gjør man det effektivt?

Hva er digital markedsføring, og hvordan gjør man det effektivt?

  • by
Hva er digital markedsføring, og hvordan gjør man det effektivt?

Et av begrepene som blir brukt mest i moderne bedrifter er “digital markedsføring.” Men hva er digital markedsføring, og hva er noen av de viktigste metodene for å gjøre det effektivt? Svarene på disse to spørsmålene finner du nedenunder. 

Hva er digital markedsføring? 

Digital markedsføring er ganske så enkelt som dette: All markedsføring som foregår ved hjelp av digitale og elektroniske verktøy. Enten det er via radio, TV, eller internett, så står digital markedsføring for en større og større del av annonseringen til moderne bedrifter. 

Hva er digital markedsføring sine viktigste metoder?

For å utføre digital markedsføring på en effektiv måte som oppnår en bedrift sine mål om økt rekkevidde, synlighet, konverteringer, eller lignende, så må man lære å bruke de beste og viktigste metodene. Herunder har vi kort beskrevet 7 av de som vil hjelpe deg med å ta din digitale markedsføring til neste nivå.

1. SEO

SEO, altså søkemotoroptimalisering, er prosessen med å forbedre synligheten til et nettsted eller en webside på søkemotorer sine resultatsider ved å øke nettstedets relevans for spesifikke søkeord.

Vanlige teknikker som brukes i SEO inkluderer:

  • lage innhold lettleselig, forståelig, og av høy kvalitet,
  • bruke mange relevante søkeord,
  • få lenker til nettstedet fra andre sider som er høyt rangerte.

2. SEM

SEM, søkemotor markedsføring, er en type betalt annonsering på søkemotorers resultatsider, vanligvis i form av sponsede lenker, som gjør det mulig for annonsører å legge til en lenke til relevant innhold på sitt eget nettsted.

Målet med SEM er å øke synligheten til et nettsted på søkemotorers resultatsider (SERP) og generere mer trafikk fra søkemotorer for dette nettstedet.

For å gjøre det er det to typer SEM: “søk” og “visning”. Søkeannonsering fokuserer på ordene som brukes i en bestemt brukerforespørsel, mens visningsannonsering trekker oppmerksomhet til annonser utenfor SERP.

3. Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring, på engelsk kalt “content marketing,” er en strategisk markedsføringstilnærming som fokuserer på å skape og distribuere verdifullt, relevant og regelmessig innhold for å tiltrekke seg og beholde et klart definert publikum.

I løpet av det siste tiåret har innholdsmarkedsføring blitt en viktig form for digital markedsføring. På mange måter er det en tilnærming som skiller seg fra andre former for markedsføring ved å gjøre kvalitetsinnhold til hovedfokus i stedet for bare et middel for å selge produkter.

Innholdsmarkedsføring kan brukes av selskaper i enhver bransje for å skape oppmerksomhet rundt produktene sine. Det skaper interesse for produktet eller tjenesten som tilbys samtidig som du gir informasjon om den som kan være nyttig for potensielle kunder eller klienter. Målet med innholdsmarkedsføring er ikke bare å beskrive funksjoner og fordeler, men også å fremme kundeengasjement gjennom dype følelsesmessige forbindelser med målgrupper.

4. Affiliate markedsføring

Affiliate markedsføring er en fin måte å begynne å tjene penger på nettet. Denne typen markedsføring lar affiliates tjene en provisjon på salg de refererer til selskapet.

Noen viktige punkter:

  • Affiliate marketing er en god måte for markedsførere uten publikum eller de som ønsker å lære når de vokser sitt publikum.
  • Partneren vil tjene provisjon på salg de genererer, så dette er best for de som liker å selge og har erfaring med å selge produkter eller tjenester.
  • Affiliates kan markedsføre produkter fra mange forskjellige selskaper og bransjer, og kan velge hvilke som passer dem og deres publikum best.

5. SMM

Sosiale medier markedsføring (SMM) er prosessen med å bruke sosiale plattformer for å markedsføre en virksomhet. SMM er en viktig del av enhver virksomhets digitale markedsføringsstrategi.

De vanligste typene SMM er Facebook Marketing, LinkedIn Marketing, Instagram Marketing, Twitter Marketing og Google+ Marketing.

Markedsføring på sosiale medier kan brukes til å markedsføre en virksomhets produkter eller tjenester, med målet om å skape merkevarebevissthet og generere salg. Den kan brukes på alle stadier i kundereisen med både prospekter og kunder.

Sosiale medier markedsføring er en viktig del av selskapets digitale markedsføringsstrategi, og Facebook er en av de mest populære plattformene for SMM. Andre sosiale medienettverk som Instagram, LinkedIn, Twitter og Google+ har også vokst jevnt. 

6. PPC

Pay-per-click (PPC) annonsering refererer til en type internettreklame der annonsøren betaler et visst beløp for hvert klikk på annonsen. For annonsører er PPC en av de mest effektive annonseringsformene fordi den gjør det mulig for dem å nå kunder mens de aktivt ser etter noe.

Google AdWords og Facebook annonser er eksempler på PPC annonser.

7. E-post markedsføring

E -post markedsføring er en måte å sende kommersielle meldinger, vanligvis via e-post, til en gruppe mennesker som tidligere har vist interesse for avsenderens produkter eller tjenester.

Veksten i e-post markedsføring har vært enorm de siste årene, og vil mest sannsynlig fortsette å øke etter som at folk bruker mer og mer tid på internett.

Hva er din favorittstrategi innen digital markedsføring? Gjerne send oss en epost hvor du forklarer hvordan du har brukt den til å fremme din eller noen andre sin virksomhet!

 

Kilde: https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-digital-marketing