Home » Blogg » Hvordan markedsføre lekebutikken din

Hvordan markedsføre lekebutikken din

Hvordan markedsføre lekebutikken din

“Trenger man egentlig å markedsføre lekebutikker?”

Dette er et spørsmål som mange kanskje stiller seg. Saken er den, at markedsføringen av en lekebutikk er veldig viktig. Som lekebutikkeier bør du vite at det ikke bare handler om å ha en velassortert butikk, men også markedsføring og salg.

Du kan markedsføre leketøysbutikken din gjennom TV-reklamer, annonser i aviser og magasiner, annonser i kjøpesentre og andre kanaler, men det begynner å bli spesielt populært å gjøre det på nettet. Før vi gir deg noen konkrete råd om hvordan du kan markedsføre lekebutikken din, skal vi se på en case som viser verdien av å bruke verktøyet online markedsføring for å øke synlighet.

Lekebutikk går online

I 2005 startet Thomas Leker Henriksen sin egen lekebutikk, Thomas Leker (et artig ordspill med sitt eget navn). Dette var akkurat rundt tiden da internett virkelig begynte å ta over. Mange bransjer og lekebutikker ble med på bølgen, og rettet en stadig større del av annonsebudsjettet mot online markedsføring. I mellomtiden fortsatte Thomas de tradisjonelle metodene med flygeblad, plakater, og omtaler i lokalavisen. Han trodde ikke han trengte å gjøre stort mer for at kundene skulle fortsette å komme.

Etter hvert ble det derimot større og større sprik mellom den lokale bevisstheten rundt de lekebutikkene som hadde gått online, og Thomas sin, som ikke hadde det. Når han bestemte seg for å spørre en datakyndig venn om å bygge en enkel nettside for ham, Thomas Leker – Lekebutikk i Asker/Bærum, var det ingenting som skjedde de første tre-fire månedene – men så begynte det sakte, men sikkert å komme flere folk. Han var godt kjent med de fjesene som vanligvis dukket opp i butikken, og spurte de nye som kom om hvordan de fikk vite om ham. “På nettet, så klart!” svarte en kvinne. “Jeg visste ikke hvor de hadde sånn Transformers leketøy som ungen min ville ha, og når jeg så det på et bilde dere hadde ute, kom jeg rett hit.” Mange andre svarte også på lignende måte. 

Ved å bygge en nettside fikk Thomas den synligheten som gjorde at flere folk ble bevisst over at lekebutikken hans eksisterte. Denne historien fortalte han i en lokalavis, men det finnes utallige andre eksempler for hvordan folk har lyktes med lekebutikker og alle andre slags merkevarer ved å markedsføre butikken sin online. 

Men hvordan kan du, som lekebutikkeier, oppnå de samme resultatene som Thomas gjorde? Du sier kanskje at du allerede har en nettside, og at du ikke opplevde så stor økning når du startet den – men har du også sørget for å gjøre de tingene vi skal prate om nå? 

Råd for online markedsføring av lekebutikker

Enkle markedsføringsverktøy som nettsider kan altså bety mye for en lekebutikk, og det handler ikke bare om å skaffe kunder. Markedsføring handler også om å øke salget og nå ut til nye målgrupper.

De beste markedsføringsstrategiene for leketøysbutikker er de som vil hjelpe deg med å utvide kundebasen – selv i en liten lokalsjappe. Dette kan gjøres ved å skape bevissthet, bygge tillit, og tilby komfort til kundebasen. Online markedsføring som e-postkampanjer vil for eksempel støtte dette målet, fordi det tilbyr en måte å nå ut til flere mennesker uten å bruke så mye penger. Dette, og lignende råd for markedsføring av lekebutikker, er det vi skal snakke om nå.

1. Sosiale medier

Markedsføring på sosiale medier er et absolutt must for enhver bransje som ønsker å holde seg i live på lang sikt. Enkelte plattformer, som Facebook og Instagram, gir betydelige fordeler hvis du vet hvordan du bruker dem riktig. Du kan for eksempel vise utvalget du har i lekebutikken, i tillegg til nylanseringer og oppdateringer om hvordan det går i butikken. Sosiale medier vil hjelpe lekebutikken din med å skape tilstedeværelse på nettet.

2. Influencer Marketing

Shopping er vanligvis en tidkrevende prosess. Men ved hjelp av influencere kan du forkorte kjøpsbeslutningsprosessen. Influencer marketing er et kraftig verktøy for å få kontakt med et større publikum. Hovedmålet med denne formen for markedsføring er å få tillit og troverdighet fra en influencers publikum ved å samarbeide med dem for en sponset video eller produktpromotering. For å bruke dette verktøyet effektivt i forbindelse med lekebutikken din, bør du fokusere på å rette deg mot riktige influencere – det kan være foreldre, folk som jobber med barn, eller til og med barna selv (noen influencere er jo ganske unge).

3. E-post 

E-postmarkedsføring er en av de beste måtene å markedsføre et produkt på. Som lekebutikk-eier kan du bruke e-poster til å øke salget, holde kundene engasjert i tilbudene dine, og bygge merkevaren. Her er noen forslag til hvordan du kan utføre e-postmarkedsføring for lekebutikken din:

  1. Opprett en automatisert kampanje som utløses på konkrete datoer eller i forbindelse med visse hendelser
  2. Lag e-poster som inneholder spennende leker, tilbud, og informasjon til kunder
  3. Sørg for at e-postene er personlig tilpasset med kundens navn og preferanser i tankene
  4. Send ut e-poster med jevne mellomrom for å opprettholde interessen til kundene

Følg disse markedsføringsrådene over en tilstrekkelig lang tidsperiode, så vil du etter hvert merke at de gir avkastning.