Skip to content
Home » Blogg » Hvorfor klarer ikke skolene å henge med når det gjelder digital markedsføring?

Hvorfor klarer ikke skolene å henge med når det gjelder digital markedsføring?

lære markedsføring

Med digital markedsføring i stadig endring, er det utfordrende for skoler å henge med. Vi har nå kommet godt i gang med det 21. århundre, og kravene for å lykkes i business-verden øker stadig. Hvorfor er det slik, og hva er det skolene mangler? 

Feltet er alltid i endring

Som nevnt ovenfor, er digital markedsføring et felt som alltid endrer seg. Det som fungerte forrige år er kanskje overflødig i dag. Hvis man står stille for lenge blir man forbipassert. Trikset er å stå i fronten, å fortsette å lære. 

 

Det er få handelshøyskoler som lærer studentene alt de trenger å vite for å mestre moderne markedsføring, derimot. Mange sentrale kurs som SEO, mobilhåndtering, og content marketing er inteteksisterende i de fleste studieløp. 

 

Unntak vil det være, så klart, siden noen studier tilbyr mer innovativ læring enn andre. Men generelt sett, så gjør ikke skolene nok for å gjøre studentene klare for karrierer innen markedsføring. 

Det har blitt viktigere å optimalisere nettsider for søk

For at folk skal kunne finne bedriften man markedsfører, så må den være synlig på Google. Man må altså ha en nettside, og den må optimaliseres slik at søkemotorer fremhever den i stedet for konkurrenter. Dette kalles, enkelt sagt, SEO (Search Engine Optimalization). 

 

SEO er et helt eget felt som endrer seg konstant, og det kan være vanskelig å holde tritt med alle algoritmene og prinsippene som kan brukes for å bedre SEOen. Da er det ofte til godt hjelp å følge en oppdatert guide om søkemotoroptimalisering, siden de ofte lar deg vite om de siste utviklingene som vil gjøre det mulig å lykkes akkurat nå og fremover. Om du bare tar i bruk noen få prinsipper, så kan det ha mye å si for indekseringen av nettsiden din i Google, slik at bedriften din blir mer synlig. 

 

Hvis vi ser på kravene til handelshøyskoler rundt i landet, derimot, så blir det vanskelig å finne SEO-kurs på de listene. Dette er et problem, siden noen kanskje blir spurt om sine søkemotor-ferdigheter på intervjuer når de skal starte yrkeslivet – noe de ikke har hvis de kun har lært om feltet på skolen. 

Mobiler – et oversett verktøy

Alle har en mobiltelefon i lommen – så hvor er studiene som lærer bort mobilmarkedsføring? 

 

Ja, de fleste av oss vet hvordan vi bruker mobilen, men få er klar over hvordan den kan brukes som markedsføringsverktøy. 

 

Igjen, så finnes det unntak, og kanskje det er noen som er så heldige å få et slikt kurs som del av studieløpet sitt. Men kan man egentlig lære alt man trenger for å konkurrere i markedet, om man kun har tatt ett kurs? Så klart ikke. 

 

I gjennomsnitt så sjekker faktisk folk mobilen sin over 150 ganger per dag, og da bør man jaggu lære hvordan man kan nå fram til folk ved å bruke den! 

 

Dette viser igjen hvor langt bak professorene og skolene ligger når det kommer til digital markedsføring. Og kanskje får det noen til å lure, når var siste gang de markedsførte noe selv?